Høllen Skipsverft A/S
I dag er det lite tilbake i Høllen som kan fortelle oss at her ble det bygget både store treskip og enda større skip i stål. Eneste som er tilbake er navnet "Verven" som boligområde innerst i Høllebukta heter.
Høllen Skipsverft ble etablert i 1890, Kristiansands Mekaniske Verksted A/S overtok driften i 1960.
Dette står i Det norske næringsliv Vest-Agder fylke (1953): Høllen Skibsverft: Firmaet ble startet i 1890 av Martin Langfeldt og K. Hansen. I 1990 ble firmaet overtatt av Andreas Kristiansen og i 1917 av Reinhardt Andreassen. Nåværende eiere er brødrene Reidar, Erling og Anker Sangvik. Virksomheten omfatter båtbyggeri, slip og mekanisk verksted. Firmaet bygger fortrinsvis (sic) fiskebåter, frakteskøyter og små personfartøyer. Det fremstilles rør- og sanitærartikler samt fabrikasjon av varmtvannsberedere. Det drives også reparasjonsarbeide." Foto: Søgne bibliotek/ dbva.no
MS Aran stabelavløp i Høllen 1957 SBVA-00153b.tif
I boken Fra seilskuter til motorfartøy er bedriften og fartøyene som ble laget her nærmere beskrevet. Høllen skipsverft opplevde store endringer i løpet av de 60 årene det eksisterte. I 1890 ble en 60 fot lang skonnertskip sjøsatt og i 1957 sjøsatte man et 187 lang motorskip i stål fra Høllen Skipsverft. [1] I forhold til antall ansatte på skipsverftet, var det svært avhengig av ordretilgangen. I de første ti-årene skal det ha vært opp mot 100 ansatte, i de vanskelige årene på 20-tallet og under andre verdenskrig har det vært perioder med helt stillstand, mens i årene etter andre verdenskrig var det mellom 50 og 70 personer ansatt.[2]
Høllen Skipsverft ble som tidligere nevnt kjøpt opp av Kristiansands Mekaniske Verksted (KMV) som satt i gang med serieproduksjon av plastbåter, kjent som KMV Plastindustri / KMV Boats.