Westamarin

Gründer Toralf Westermoen satte Mandal på hurtigbåtkartet og ga navn til en trofast sliter langs norskekysten: Westamaranen. Denne spesielle varianten av en katamaran ble utviklet ved Westermoens hydrofoil-fabrikk, som en hurtigbåttype langt med egnet for norske farvann enn hydrofoilen. Det ble produsert over 40 westamaraner mellom 1972 og 1996, da bedriften gikk konkurs.

Toralf Westermoen (1914-1986) var en markant industrigründer, båtkonstruktør og politiker fra Mandal.  Han etablerte i 1948 firmaet Westermoen Båtbyggeri A/S.

Raske båter for marinen

Dette selskapet utmerket seg særlig med å konstruere en rask motortorpedobåt (MTB) som vant en konkurranse for leveranse til den norske marinen. Selskapets skipskonstruktør, den legendariske Jan Herman Linge, sto bak et banebrytende design som la grunnlaget for marinens Tjeld-klasse. Det ble produsert 42 slike båter frem til 1970.

I 1961 solgte han sine aksjer i firmaet til Boatservice Ltd A/S i Oslo og firmaet endret navn til Båtservice Verft A/S. Dette verftet i Mandal utviklet seg med særlig militære kontrakter, fra 1989 som Kværner Båtservice og i dag Umoe Mandal.

Hydrofoil

Da han solgte Båtservice var det for å satse på en annen båttype. Toralf Westermoen kjøpte rettighetene til produksjon og salg av det tysk/sveitsisk/italienske Supramar hydrofoilbåtsystem, og etablerte firmaet A/S Westermoen Hydrofoil.

I 1960-årene ble det bygget mange hydrofoilbåter av type PT 20 og PT 50. På slutten av 1960-tallet bygde Westermoen Hydrofoil verdens største hydrofoilbåt av typen PT 150. HF ”Expressen” med plass til 250 passasjerer ble bygd på bestilling fra et svensk rederi. Båten oppnådde imidlertid ikke den kontraktbestemte hastigheten på 38 knop og kontrakten ble derfor hevet. Det ble begynnelsen til slutten for bygging av hydrofoilbåter i Mandal.

Westamaran

I stedet satset Westermoen på å utvikle en hurtigbåt basert på katamaranprinsippet. Den båttypen ble kalt Westamaran. Nok en gang sto Westermoen i front for en banebrytende skipsdesign: I stedet for tradisjonelle katamaraner, som i prinsippet var to smale båtskrog satt sammen under et dekk, lagde han en konstruksjon av to halvparter av det vellykekde MTB-skroget, med rette sider inn mot åpningen i midten.

Designet ble en suksess og gjennombrudd for bruk av rutegående hurtigbåter i Norge. Som en følge av teknologiskiftet ble firmaets navn i 1971 endret til Westamarin A/S.

Det ble produsert et stort antall westamaraner fram til 1996 da bedriften gikk konkurs.