Oscar Skotvedt Mekaniske Verksted A/S

Skotvedt-gården på Ensjø er en verneverdig industribygning i rød tegl bygd i 1950 for Oscar Skotvedt, som drev maskin- og bilimport, mekanisk verksted og service. Bilimporten ble etter hvert Skotvedts hovedgeskjeft, først med britiske biler, og så med Honda etter 1970. Bygget er på den måten også representativt for "bilbyen Ensjø".

Skotvedt Ensjø (Ingressbilde)

Skotvedt-gårdens bakgård i 1956, med det flotte runde trappehuset.

faksimile fra Norsk Kundgjørelsestidende, 17.sept.1906faksimile fra Norsk Kundgjørelsestidende, 17.sept.1906Skotvedts maskinforretning, Kirkegata 10Foto: Råger, Wilhelm / Oslo Museum<br>Foto: Råger, Wilhelm / Oslo Museum
Skotvedts maskinforretning, Kirkegata 10
Oscar Skotvedt (1883-1959) fra Våler i Østfold startet agenturforretning sammen med Theodor Hansen i september 1906, under navnet Hansen & Skotvedt. I 1912 ble Skotvedt eneinnehaver, og firmanavnet ble Oscar Skotvedt A/S.

Firmaet hadde salgskontor i Kirkegaten 10 for importerte maskiner innen grafisk industri, næringsmiddelindustri, papirindustri og maskinindustri. Lager for forretningen ble skaffet i ledige lokaler i gamle Graahs Spinneri i Sagveien 21.

Skotvedtgården på EnsjøSkotvedtgården på EnsjøSønnen Armin Skotvedt (1917-1999) gikk inn i firmaet i 1945, og den nye gården på Ensjø ble bygd. Datterselskapet Oscar Skotvedt Mekaniske Verksted ble etablert her i 1947 for reparasjon og noe produksjon av grafiske maskiner og verktøymaskiner, hjelpemaskiner for bokbinderier og boktrykkerier. Firamet hadde 35 ansatte i 1957. 

Armin Skotvedt satset samtidig mer på bilimport, i et eget datterselskap. Med gode kontakter i England fikk han agentur på Morris, MG, Riley og Wolsley.

Morris Marina ble en stor salgssuksess i 1974, bl.a. takket være reklamestunt som detteFoto: Leif Ørnelund / Olso Museum<br>Foto: Leif Ørnelund / Olso Museum
Morris Marina ble en stor salgssuksess i 1974, bl.a. takket være reklamestunt som dette
Da britisk bilindustri begynte å slite rundt 1970 var ett av grepene å ta hånd om alt salg selv. Skotvedt mistet import og enerett på de britiske merkene, men fortsatte noen år med salg av britiske biler.

Et nytt lukrativt agentur fant familien imidlertid i Japan, som seilte opp som den store vinneren på bilmarkedet etter at den første Datsun var importert til Norge i 1960, og enda mer etter 1970. Det var tredje generasjon Skotvedt, Hanne Skotvedt, som klarte å skaffe enerett på import av Honda. Starten i 1970 var en liten småbil basert på en motorsykkelmotor. Med klassikeren Honda Civic i 1973 kom imidlertid det store gjennombruddet for dette merket, og stor suksess for Skotvedt. "Honda-Hanne" ble mye omtalt som Norges første kvinnelige bilimportør md sitt eget firma Hasco, som etter hvert ble en del av Skotvedt.

 

Grunnlagt: 1906

Adresse: Stålverksvn.2

Kilde: Illustrert norsk næringsleksikon bind 1, 1957, lokalhistoriewiki, nb.no, div. avisarkiv