350 skip av stål

Ved utløpet av Akerselva lå Nylands Mekaniske Verksted. Den enorme ekspansjonen i handelsflåten etter 1850, og omleggingen fra tre og seil til til stål og damp gjorde Nyland til et av landets viktigste skipsverft. Rundt 1900 var Nyland landets største verft, med over 1000 ansatte, to flytedokker og stadig fler verkstedbygninger på et ekspanderende verftsområde i Bjørvika. Innen Aker overtok Nyland i 1956 hadde verftet bygd over 350 skip. i tillegg til industrimaskiner, jernbanevogner, mudderapparater etc. Blant skipene var nærmere 100 hvalbåter og 50 passasjerskip. Etter 1950 ble skipsbyggingen lagt om. Skipene skulle være større og byggingen måtte bli mer rasjonell. De hundre år gamle verftsanleggene i Bjørvika ble for små. Akergruppen som overtok Nyland i 1956, slo de to Oslo-verftene sammen i en enhet under navnet Nyland. Gamle Nyland fikk navnet Nyland Øst, mens ærverdige Akers Mek. fikk navnet Nyland Vest. Verftet i Bjøvika ble lagt ned i 1971. Det finnes nesten ingen spor etter verftet i dag.