A. Gulowsen - Gulowsens Motorfabrikk

Denne motorfabrikken ble startet av Anders Gulowsen (1869-1935) i 1889, da han var 20 år gammel og nyutdannet fra Oslo Handelsgymnas. Fra start var det et maskinagentur, med danske Alpha som hovedprodukt. Da broren Wilhelm kom inn i bedriften i 1897 med ingeniørutdannelse fra Oslo og Tyskland ble agenturet utvidet til å bli en motorfabrikk.

NTM 24165.jpg

Fabrikken på Rodeløkka malt av Jens Wang til jubileumsutstillingen på Frogner i 1914

" rel="image">Fabrikkbygningen i Gøteborggata med den karakteristiske ">Foto: Dag Andreassen, NTM 2006
Fabrikkbygningen i Gøteborggata med den karakteristiske "knekken", ca. 2006
I 1909 ble det bygd en stor motorfabrikk på Rodeløkka hvor det bl.a.  ble produsert Alpha-motorer på lisens, men også egenutviklede motorer og maskinutstyr. Gulowsen overtok i 1911 maskin- og verksetddelen av Sandberg & Simonsen. som blant annet hadde drevet med trykkeriutstyr.

Ingeniør Wilhelm Gulowsen (1874-1952) begynte ved fabrikken i 1897 etter endt ingeniørutdannelse i Oslo (OTS) og Tyskland. Wilhelm var Anders Gulowsens yngre bror. Det kan ha vært da Gulowsen ble motorfabrikk. W. Gulowsen hadde også sentrale verv i Mekaniske Verksteders Landsforbund og Norsk Arbeidsgiverforening.

Motorfabrikken brant i 1933, og kom ikke i gang igjen etter det. Bilforretningen Colberg Caspary overtok bygget og flyttet deler av sine verksteder fra lenger opp i Gøteborggata. Skofabrikken Amulet ble deretter hovedleietaker i bygget tilden ble lagt ned i 1962.

Gulowsen startet et agentur og verksted på Vaterland, Gulowsens Motorverksted, for service og oppfølging av tidligere kunder og leveranser, og noe produksjon av maskindeler. Bygningene ble revet tidlig på 1970-tallet for å gi plass til nye Oslo Sentralstasjon og Postgirobygget.

Grunnlagt: 1889

Avviklet: 1933

Adresse: Kongens gate 8 / Gøteborrgata 27 b

Kilde: Oslo Adressebok 1957-1958