LIlleborg ble et av landets mest kjente varemerker.Lilleborg ved Akerselva ble fra 1897 mer kjent som såpe enn som et sted i Oslo. Industriområdet ved Akerselva, mellom det største fallet ved Bjølsen valsemølle og de gamle anleggene ved Bentze Brug, hadde rommet variert virksomhet siden 1700-tallet. Blant annet startet Peter Møller sin produksjon av tran på Lilleborg.
Såpefabrikasjon hadde pågått i en fabrikk siden 1842. Industrimannen Peter Kildahl overtok anleggene i 1863, og videreutviklet såpefabrikken. En annen hovedvirksomhet var oljemølle, med bl.a. produksjon av linolje til maling- og lakkfindustrien. Denne virksomheten var blant de opprinnelige i Oslo, og Lilleborg overtok også oljemøller i Stavanger og Fredrikstad.
Da Lilleborg AS ble stiftet i 1897 som en videreutvikling av PWW Kildahl, var det en storindustri med internasjonale kontakter og moderne merkevarestrategier som kom i gang. Merker som Blenda, Zalo, Lano, Krystal og Solidox ble innarbeidet i Norge av Lilleborg, sammen med en rekke internasjonale merkevarer som Lilleborg fikk lisens for gjennom samarbeid med Unilever, som også var Lilleborgs største eier mellom 1930 og 1959.
Lilleborgfabrikken i 1936. Foto: Oslo ByarkivI 1959 ble Unilevers aksjer overtatt av Borregaard, og da Borregaard i 1986 ble overtatt av Orkla, ble Lilleborg en del av Orkla Brands.
Lilleborg hadde i 2012 tre fabrikker i Norge, to i Kristiansund-området, og en stor fabrikk i Ski, hvor produksjonen i Østlandsområdet ble samlet i 1997. Samtidig ble produksjonen i Oslo avviklet, og fabrikkområdet ved Akerselva utviklet til boligområde.
" rel="image">">Foto: Dag Andreassen, NTM
"Nye" Lilleborg med boliger, butikker og utekafé.Boligprosjektet Lilleborg tok vare på en del av de eldste fabrikkbygningene på stedet, og var et av de første eksemplene i Oslo på systematisk bruk av industrihistorie og industriarkitektur i boligprosjekter, bl.a. med ombygging av gamle hye haller med store vinduer til leiligheter med stor takhøyde, hemsløsninger osv.